تکنولوژی نیمه اتوماتیک آفساید چه تاثیری روی جام جهانی 2022 دارد؟
هفتیک- فیفا تایید کرد که تکنولوژی جدید نیمه اتوماتیک آفساید در جام جهانی 2022 قطر استفاده خواهد شد.
پییرلوییجی کولینا، رییس دپارتمان داوری فیفا، این خبر را در نشست خبری روز پنجشنبه اعلام کرد و گفت این تکنولوژی باعث سرعت بخشیدن و دقیقتر شدن تصمیمگیری خواهد شد.
این تکنولوژی از 12 دوربین قرار داده شده در اطراف سقف ورزشگاه برای بررسی حرکات بازیکنان و 29 نقطهی دریافت داده روی هر بازیکن برای ایجاد مدل مجازی سه بعدی از بازی استفاده میکند.
این حرکات دست و پای بازیکنان را دنبال میکند تا این نقاط دریافت داده را به 50 بار در ثانیه برساند. دوربینها هم موقعیت توپ را دنبال میکنند، هرچند سنسوری هم در داخل توپ رسمی جام جهانی قطر 2022 قرار داده شده که لحظه دقیق ضربه خوردن به توپ را ثبت میکند.
سپس هوش مصنوعی تمامی این داده را در کنار یکدیگر قرار میدهد تا خط آفسایدی را شکل داده و وقتی بازیکنی در موقعیت آفساید توپی را دریافت کند، به صورت خودکار به داوران حاضر در اتاق کمک داور ویدیویی بازی هشدار دهد. سپس این داوران به صورت دستی صحنه را بررسی کرده و به داور حاضر در میدان اطلاع میدهند که آیا بازیکن در موقعیت آفساید قرار داشته است یا خیر.
هواداران هم با یک انیمیشن سه بعدی کوتاه روی تلویزیون و نمایشگرهای بزرگ از دلیل این تصمیمگیری مطلع خواهند شد.
این تکنولوژی جدید چه تاثیری روی آنچه ما در زمین میبینیم خواهد داشت؟
این تکنولوژی منجر به تصمیمات سریعتر میشود اما با این که بخش خودکار این سیستم کارش را فوری انجام میدهد اما کل روند تصمیمگیری سریع نیست.
ترکیب انسان و هوش مصنوعی در روند تصمیمگیری باعث دقت بیشتر آن میشود. دکتر پاتریک لوسی، پروفسور دادههای ورزشی، میگوید این ترکیبی است از آدمهایی که کاری که بسیار در آن خوب هستند را انجام میدهند و همینطور کامپیوترهایی که کاری که بسیار در آن خوب هستند را انجام میدهند. اما چنین چیزی به این معناست که انجام این روند طولانیتر از حالتی است که هوش مصنوعی به تنهایی و بدون کنترل انسانی تصمیمگیری کند.
پییرلوییجی کولینا میگوید زمان میانگین برای بررسی آفساید توسط کمک داور ویدیویی در حال حاضر حدود 70 ثانیه است. تکنولوژی نیمه اتوماتیک آفساید این زمان را به 15 تا 25 ثانیه در آزمایشهای فیفا کاهش داده است. نیاز به بررسی دستی توسط تیم کمک داور ویدیویی یا داور بازی به این معناست که فیفا نمیتواند این زمان را بیشتر از این کاهش دهد. کولینا میگوید که ما حتی با این سیستم جدید هم نمیتوانیم پاسخی بین چهار تا پنج ثانیه داشته باشیم.
این تکنولوژی محدودیتهای دیگری هم دارد. این سیستم تنها زمانی به اتاق کمک داور ویدیویی هشدار میدهد که بازیکنی توپ را لمس کرده باشد، بنابراین هر صحنه آفسایدی که بازیکن توپ را لمس نکرده باشد اما در جریان بازی دخیل باشد باید به صورت دستی بررسی شود.
یوهانِس هولزمولر، رییس دپارتمان تکنولوژی و نوآوری فیفا، تایید کرده که این سیستم میتواند موقعیتهایی مانند پرتاب اوت را تشخیص داده و تفاوت بین لمس توپ توسط بازیکنان حریف را متوجه شود.
برای مثال، اگر این تکنولوژی در جام جهانی 2018 روسیه مورد استفاده قرار میگرفت، میتوانست روی گل اول کره جنوبی برابر آلمان متوجه شود که بازیکن آلمانی توپ را ارسال کرده، بنابراین کیم یونگ گئون، زننده گل، در موقعیت آفساید قرار ندارد.
اما کولینا در صحبت درباره همین صحنه در دیدار آلمان برابر کره جنوبی گفت که به خاطر اهمیت این تصمیم بود که داور بازی این صحنه را به صورت دستی بررسی کرد، حتی با این که اتاق کمک داور ویدیویی به درستی به او اطلاع داده بودند که گل صحیح بوده است.
این نشان میدهد که حتی با این که تکنولوژی آفساید نیمه اتوماتیک میتواند سرعت تصمیمگیری را بالا ببرد اما اگر داوران اعتماد کاملی به این تکنولوژی نداشته باشند و بخواهند همه چیز را خودشان بررسی کنند، ممکن است باز هم سرعت بازی را کاهش دهند.
استفاده از این تکنولوژی ممکن است در ورزشگاههای پیشرفته و تازه تاسیس قطر عملی باشد اما به کارگیری آن در تمامی مسابقات به صورت کلی ممکن است دشوارتر و پر هزینهتر باشد. کولینا میگوید که کار فیفا این است که راه حلهای متفاوتی برای فوتبال فراهم کند و همه رقابتها برابر نیستند.
یک راه این است که فیفا تلاش کند تکنولوژی جدید را از طریق برنامه توسعهاش به نام “VAR Lite” که با تنها سه دوربین کار میکند و هزینه کمتری دارد، در رقابتهای بیشتری به کار بگیرد.
اما به نظر میرسد که این تکنولوژی نیمه اتوماتیک آفساید تنها در بالاترین سطح فوتبال دیده خواهد شد و با این که تصمیمات کمک داور ویدیویی را سریعتر خواهد کرد اما چوب جادویی برای رفع تمامی مشکلات این سیستم نیست.